Tuesday, July 23, 2019

Bila Musibah Melanda


بسم الله الرحمن الىحيم

Bila kita di datangi musibah samada besar atau kecil, walaupun sekecil terputus tali kasut, reaction pertama kita patutlah bersyukur pada Allah. Musibah itu adalah amaran dan hadiah dari Allah Ar-Rahman Ar-Rahim. Bukan semua blessing di bungkus dengan apa yang kita suka. Bersabarlah dan minta pertolongan dari Allah.

Yakinlah pada janji Allah

وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِى لَشَدِيدٌ ﴿٧﴾

Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih". (7) (Surah Ibrahim)

Ingat lah, masa kita di dunia ini adalah amat singkat. Mungkin esok lusa kita akan kembali pada Allah, Rabb Al Alameen. Maka sebut lah inna lillahi wa inna ilayhi raji'un bila di landa musibah.

وَبَشِّرِ ٱلصَّـٰبِرِينَ ﴿١٥٥﴾ ٱلَّذِينَ إِذَآ أَصَـٰبَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوٓا۟ إِنَّا لِلَّـهِ وَإِنَّآ إِلَيْهِ رَٰجِعُونَ ﴿١٥٦﴾

Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (155) (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun". (156) (Surah al Baqarah)

Jangan buang masa. Jaga masa yang Allah bagi pada kita dengan mengingatiNya dan mentaatiNya. Sesungguhnya Allah bersumpah dengan masa...

وَٱلْعَصْرِ ﴿١﴾ إِنَّ ٱلْإِنسَـٰنَ لَفِى خُسْرٍ ﴿٢﴾ إِلَّا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ وَتَوَاصَوْا۟ بِٱلْحَقِّ وَتَوَاصَوْا۟ بِٱلصَّبْرِ ﴿٣﴾

Demi masa. (1) Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, (2) kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran. (3) (Surah al Asr)

Banyakan istighfar dan bersalawat. Cepat2 bersedekah. Solat wajib jangan tinggalkan walau satu waktu, rajin solat di masjid. Istiqamah membaca al Quran tiap hari, berbakti dan berperangai baik pada ibu bapa, tinggalkan keingkaran pada suruhan Allah, dan rush to good deeds dengan keikhlasan.

Semoga Allah kurniakan kita 'afiyah dan jauhkan kita dari malapetaka, dan beri kita kesabaran dalam menempuh dugaan, dalam menunaikan kewajiban dan amalan soleh, dan dalam menjauhkan larangan2Nya. Semoga Allah ampunkan segala dosa kita, kedua ibu bapa kita dan orang2 yang kita kasihi. Semoga Allah kumpulkan kita di syurga yang paling tinggi di akhirat nanti. Ameen.

Allahumma salli 'ala Muhammad wa 'ala aalihi wa sahbihi wasallam. And Allah knows best and is Most Wise, and He alone grants success, and to Him is the final return of all.

Wassalaam

No comments:

Post a Comment